Zoeken
  • Michou van Gennip

TREASURE HUNTING

Toen ik klein was vond ik het heerlijk om op zoek te gaan naar wilde bramen, beukennootjes en dennenappels. Dat waren mijn lucky treasures en stopte ik mijn zakken of mond vol mee. Het gaf simpelweg een gelukzalig gevoel om iets moois of lekkers spontaan te vinden. Misschien dat ik dat nu nog wel eens heb als ik ineens een heel tof winkeltje vind in dat ene straatje of als ik tijdens een wandeling in het bos spontaan op een hert stuit of een open duinlandschap.

Als interieurarchitect blijven dit soort momenten van verwondering en die kleine geluksmomentjes mij fascineren. We gaan allemaal wel eens een rondje lopen om even weg van dat kantoor te zijn. Een dosis frisse lucht in ademen, windje door je haren en dan het liefst niet naast een razende snelweg maar in een groene omgeving. We gaan dan voornamelijk weg van die bebouwde omgeving waar we ons 90% van de tijd bevinden. Zijn we op vakanties en in onze vrije tijd niet ook veel vaker buiten?

De wetenschap bevestigt onze voorkeur voor een natuurlijke in plaats van een gebouwde omgeving. Zo bleek uit onderzoek (2004) waar mensen werd gevraagd hun ideale stad te beschrijven, dat ze vaker niet-stedelijke elementen zoals groen en water noemden, en andere studies laten zien dat een prettig en natuurlijk uitzicht de prijzen van huizen aanzienlijk doet stijgen. Het maakt ons blij maar draagt ook bij aan bijvoorbeeld psychologisch herstel en ons welzijn.

BIOPHILIC & BIOMIMICRY

Wat als we deze lucky buiten momenten nu ook binnen kunnen beleven? Het antwoord daarop is ‘Biophilic Design’. Hierbij wordt de verbinding gemaakt in de gebouwde omgeving met de natuur. Het effect van Biophilic Design is in diverse sectoren onderzocht en de resultaten laten de enorme impact en daarmee de toegevoegde waarde zien:

· Huizenmarkt: positief effect op ontwikkeling particuliere huizen

- Prijzen stijgen bij zicht op natuur: 58% wanneer aan het water gelegen en 37% wanneer er zicht is op nabij park

· Retail: positief effect op consumentengedrag

- Klanten zijn bereid 25% meer te betalen

- Klanten spenderen meer tijd in winkels

- Hogere koopfrequentie of herhalingsaankopen

· Hospitality: positief effect op betalingsbereidheid

- Gasten zijn bereid meer te betalen voor hotelkamers met zeezicht of landschap dan bijvoorbeeld een parkeerplaats

· Gezondheidszorg: positief effect op herstel van patiënten (vaak Healing Environment genoemd)

- Ziekenhuispatiënten met uitzicht op groen en natuurlijk daglicht herstelden 8,5% sneller na een galblaasoperatie (gemiddeld 1 dag)

- Minder medicijngebruik nodig na operatie


Een ander model is Biomimicry, de natuur als model ofwel mentor. Biomimicry is de kunst en wetenschap die strategieën uit de natuur bestudeert, als inspiratie gebruikt en navolgt om problemen in onze menselijke maatschappijen op te lossen, bijvoorbeeld een zonnecel geïnspireerd op een blad. Als ontwerper gebruik ik beide theorieën als modellen voor mijn ontwerpen. Vast staat dat natuurlijke principes het welzijn van mensen bevordert in binnen omgevingen en dit is ook mijn doel als ontwerper;

“Door een natuurlijke en duurzame omgeving te creëren middels interieurdesign, herstellen we het contact tussen de mens en de natuur, wat positief werkt op gezondheid, productiviteit en uiteindelijk winstgevenheid.”

NATUUR EN ANALOGIEEEN

Veel ontwerpers doen dit vanuit het principe ‘natuur in de ruimte’ en voegen vooral veel fysiek natuur toe. Dit zijn elementen zoals moswanden, veel planten en groene kleuren. Ik gebruik zelf ook graag veel planten omdat het echt leven toevoegt en diversiteit. Mij trekken de principes ‘natuurlijke analogieën’ en ‘aard van de ruimte’ het meest. Deze zal ik even uitleggen; natuurlijke analogieën zijn de verschillende texturen, structuren, patronen maar ook de orde in complexiteit. Laag en hoogpolig naast elkaar, glans en mat afwisselen, diepte creëren door verschillende hoogtes te gebruiken en meer dynamiek door contrasten aan te brengen in het kleurenpalet. Alleen maar lichte zandkleuren maakt een ruimte weliswaar wel heel licht, maar ook flets. Net even een paar donkere accenten geeft de ruimte veel meer karakter en dynamiek. Het zien van variatie in ruimten helpt ons een omgeving beter te begrijpen.


UITZICHT EN MYSTERIE

De ‘aard van de ruimte’ gaat meer over het totaal van de ruimte. Lange zichtlijnen geven je de mogelijkheid om met één blik de ruimte te overzien wat heel prettig werkt als je zoekende bent, maar geeft ook een veilig gevoel. In gebouwen bereiken we dat door bijvoorbeeld door transparante materialen, open ruimtes en verhogingen toe te passen.

Naast deze behoefte aan openheid hebben we behoefte aan plekken waar we ons terug kunnen trekken. Plekken die ons beschermen tegen de elementen of ons onttrekken aan de activiteitenflow om ons heen. Deze plekken beschermen ons idealiter van achteren en van boven. In kantooromgevingen wordt dit principe veel toegepast door nissen waar je in kunt zitten of stoelen met grote (akoestische) oren.

De ruimte kan ook onze nieuwsgierigheid prikkelen zoals bijvoorbeeld in een belevingscentrum, je krijgt wel een sneakpeek maar moet eerst verder lopen voordat je kunt zien wat er achter zit. Dit element van mysterie wordt naar mijn mening nog te weinig toegepast in omgevingen. Het kan ook iets zijn wat je daar niet verwacht, het verrassingseffect zodat als je de deur weer uit loopt het goed blijft hangen.

GELUKSMOMENTJES

Binnen mijn bureau probeer ik dit gevoel van die spontane ontmoetingen, merkbeleving en dat gevoel van verrassing samen te voegen in een interieur. Waar je weer even jezelf klein mag voelen en op ontdekking gaan of je gewoon onbewust prettig voelt doordat de omgeving natuurlijk aan voelt. Dat is uiteindelijk het doel, je prettig voelen in de ruimte of dat nu is om even helemaal te ontspannen in een Hotel of productief aan de slag in een kantooromgeving.


#biophilicdesign #biophilic #kantooromgeving #officedesign #officefitout #workplace #commercialfitout #interiordesign #interieurarchitectuur #biomimicry #greeninterior #sustainabledesign


75 keer bekeken
Let's connect
  • Black LinkedIn Icon
  • Pinterest
  • Instagram

Copyright © 2020 | Fresh Perspective | All rights reserved